diumenge, 22 de febrer de 2009

Mirar a càmera

Jade Goody, l’anglesa de 27 anys malalta de càncer terminal que aspira a vendre la seva agonia a la televisió, està rebent ofertes de diverses cadenes. Es parla de dos milions d’euros. Si no fos perquè Goody és cèlebre pel seu pas per “Big Brother”, les televisions, per abaratir costos, potser haurien fet un càsting de cancerosos. Però és a ella que volen, perquè només desperta l’expectació quan es mor algú que prèviament s’ha guanyat l’estima o la repulsa dels espectadors. Que és el seu cas, gràcies a les actituds racistes exhibides a “Big Brother”. Una voluntària d’Intermón no és tan entretinguda. Goody vol vendre l’exclusiva de la seva mort, amb agonia inclosa –encara no sabem si amb públic convidat-. Abans que s’esquincin les vestidures, els recomano una mica de calma (o que es treguin el jersei). La noia vol destinar els diners als seus dos fills, perquè tinguin l’educació que ella no va rebre. És una dona adulta i lliure de prendre la decisió més convenient. Cadascú encara la mort com creu o com pot –en aquest trànsit, confio matenir la bona educació i no pegar a la serva de Maria que m’estarà vetllant-. Si Goody ha decidit vendre la seva agonia, hi té tot el dret. Ens pot semblar de mal gust, degradant i escruixidor que les televisions es comportin com carronyaires. Tard o d’hora veurem follar en directe per la televisió (sense edredó damunt). Les televisions petites, gent anònima (amb comentaris com “Els Codina, molt bé, però els Gasull no gemegaven gaire”), i les grans, cantants d’òpera, cardiòlegs, cuiners. Sense anar més lluny, Plácido Domingo tindria el seu públic. Ens pot desagradar, encara que, fossin qui fossin, també estarien en el seu dret. Si tots els reus executats públicament a Barcelona fins el 1897 haguessin cobrat un estipendi –un percentatge sobre les xufles venudes durant l’execució, per exemple-, el cas de Jade Goody no ens vindria tan de nou.

Enric Gomà, "Time Out", 26 de febrer de 2009

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir