dijous, 21 de maig de 2009

Televisió quàntica

Fa dies que purgo, en soledat amarga i vagant pels paratges més remots de Collserola amb ulleres fumades i perruca Jackson Five, un error comès en l’article anterior: vaig escriure (així caigués un llamp damunt del meu teclat!) que el temps deixat per la desaparició dels anuncis a TVE seria de 8.200 hores mensuals, quan havia d’haver escrit a l’any. En defensa pròpia, admeto que em va desorientar l’allau d’hores que emet TVE anualment: 85.000 hores, quan un any només en conté 8.760 (24 més, els bixestos). Com es produeix aquest miracle de les hores i els peixos a TVE, es deuen preguntar vostès, espectadors escèptics i astorats (i encara més si van admirar com, al debat Encarem el futur de TV3, patronal i banquers emulaven Houdini)? Gràcies a La 1, La 2 i, sobretot, als canals temàtics.
Però, qui se’ls mira, aquests canals temàtics? Una minoria exigua. Amb les plataformes digitals i la TDT, un corifeu d’opinadors va predir el crepuscle de les televisions generalistes. Estaríem, segons ells, abocats a l’atomització dels espectadors, cadascun optaria segons els seus gustos (viatges, ballet, discursos de Kim Jong-il). Jo, en discrepo: la televisió genera fenomens col·lectius i els espectadors desitgen veure allò que congrega multituds. Els llibres més venuts són novetats i poca gent s’acosta a les prestatgeries. Malgrat que n’hi ha que es baixen o compren sèries de tv, la majoria mira Águila Roja o 23-F, el día más torero del Rey (o una cosa així). Pertànyer a un col·lectiu (més gran que no selecte), és el desig de tants espectadors, per comentar, criticar, elogiar, compartir. Com els seguidors de Bruce Springsteen o Isabel Pantoja. Hi ha de tot a la vinya del programador –fins i tot espectadors del canal Uniprex, amb aquella erra saltironant histèrica-, però les televisions estrella seran, com ara, generalistes. Perquè tindran més pressupost, més difusió i més Concha Velasco.

Enric Gomà, Time Out, 21 de maig de 2009.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir