dimarts, 30 de juny de 2009

Maleïdes promos!

A la promo de El paisatge favorit de Catalunya, l’altre dia, referint-se a la Vall d’Aran, van proclamar: “Des de la vall més atlàntica del Pirineu català”. Alto, em vaig dir: una vall, o és atlàntica o no ho és. Una de dues. Potser la vall de Ribes es converteix en una mica atlàntica si t’hi cruspeixes una dotzena d’ostres de Bordeus? No, tot i que m’agradaria provar-ho. A més a més, la Vall d’Aran és l’única vall atlàntica de Catalunya. No sé si buscaven desconcertar-nos o bé enganyar-nos. Irritat, vaig agafar un gos de ceràmica de mida natural i el vaig estavellar contra el terra amb ràbia.
L’endemà, enraonant amb el psicoterapeuta vaig entendre el mecanisme intern del meu acte violent: fa temps que odio les promos. Aquelles veus en off llepades, aquells encadenats, aquelles músiques. Hi veig el què si anuncien un programa nou, el presenten i ens recorden l’hora i el dia d’emissió. Però, una promo d’un dramàtic de televisió en què se’ns avancen moments culminants del capítol que veurem? O, també, aquell costum desesperant d’avançar situacions del capítol següent mentre passen els crèdits finals? Jo he pogut seguir prou bé la sèrie Infidels només amb les promos. Un capítol d’un dramàtic són tot de capses de sorpreses que cal obrir una per una, segons l’ordre establert. Tot s’ha calculat des del guió per intrigar, emocionar, sorprendre, d’una manera estratègica. Si t’ho donen a cullerades uns quants dies abans en una promo, perd tota la gràcia. Fer promoció a còpia de retallar i editar moments solts d’un capítol, és un disbarat. Per si no n’estan convençuts, aquí tenen una promo hipotètica de la Bíblia: “-Al principi, Déu va crear el cel i la terra.//-Obeeix i mata el teu fill Isaac!//-I es van obrir les aigües del mar Roig.//-El trobaren ajagut en una menjadora.//-Llàtzer, aixeca’t i camina//-Jo, me’n rento les mans//-Déu meu, Déu meu, per què m’has abandonat?”. Vostès mateixos.

Enric Gomà, Time Out, 18 de juny del 1009.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir