dijous, 17 de setembre de 2009

Treballs forçats

No els vull enganyar, sóc un entusiasta d’un anunci de Calgonit. Cada vegada que el veig (i és sovint, perquè faig guàrdia davant del televisor), em commou el moment en què un tràveling elegant i inspirat ens ensenya per dins el tambor d’una rentadora. Aquell tambor brut de calç, amb crostes blavoses i blanques, recorda molt la cúpula de Miquel Barceló de la Sala dels Drets Humans i de l’Aliança de Civilitzacions, a la seu de l’ONU a Ginebra (pel seu bé, espero que els conserges en diguin la Sala Pringosa, que és més curt i pràctic). La cúpula de Barceló representa el fons del mar, que com la calç del tambor s’ha format a còpia de sediments, sovint calcaris, i també mitjançant l’acció de l’aigua. Aquest anunci em va empènyer a mirar, amb l’ajut d’una lot, el tambor de la rentadora de casa. Hi torno de tant en tant.
Sempre que passo tot caminant per davant de la Fundació Tàpies, giro el cap i admiro l’escorça dels oms del carrer Aragó. La contemplació atenta de l’obra pictòrica de Tàpies em va ensenyar a mirar els murs escrostonats, els troncs dels arbres, els còdols i els rocs, des d’una altra perspectiva (en sentit figurat, no m’estiro a terra). Per aquesta raó, no em gasto els diners en l’entrada de la Fundació i vaig mirant escorces d’oms amb un interès màxim. De vegades m’animo i continuo amb els tells de la Rambla Catalunya.

Allò que et proporciona la vida d’una manera natural, no cal anar-ho a buscar a la televisió ni a cap altra banda. D’individus arrogants, pretenciosos, xuletes, mal educats i sense gràcia com Risto Mejide, tots en coneixem. A l’escola, els vam evitar. Al servei militar, els vam patir. A la feina, els aguantem més malament que bé. I a la família (un cunyat, posem per cas) la solució més eficaç és el divorci o l’emigració a Veneçuela. Veure Mejide és com anar xino-xano a un penal i demanar-los, si són tan amables, que et deixin fer una estona treballs forçats.

Enric Gomà, Time Out, 17 de setembre del 2009.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir