Corbata?

La corbata senyoreja entre la classe política (amb honroses excepcions que inevitablement remeten a Josep Bargalló), però no tothom sap que aital peça tèxtil prové de Croàcia. De fet, el terme prové del gentilici croata en italià (corvatta o crovatta), perquè els genets croates portaven uns mocadors llargs lligats al coll o a la punta de la llança. Però la història passa per França. L’any 1660 Lluís XIV va rebre a París un regiment de cavalleria croata en commemoració d’una victòria contra l’enemic turc. Els oficials croates es van presentar amb mocadors de colors lligats al coll, de manera que el rei va destinar un mocador amb l’insígnia reial per al regiment, en va dir cravata (croata) i va rebatejar el regiment com el Royal Cravate. Uns dies a Zagreb m’han permés comprovar que l’aportació croata a la moda catalana conviu amb un munt de falsos amics que voregen la grolleria. En llengua croata, cavall es diu cony, un trajecte pot declinar puta, petita és mala (de la qual cosa ja poden deduir com deu ser un petit trajecte, sobretot si el fan a cavall) i, finalment, prostituta es diu kurva. Més val, doncs, que en presència d’un croata s’afluixin la corbata.

Màrius Serra. Avui. Dijous, 17 de juny de 2010.

Comentaris

  1. Carai, que curiós. Ara mateix li envio l'enllaç a una amiga meva que és croata.
    Gràcies, Màrius.

    ResponElimina
  2. En polonès cavall també es diu cony (koń), i prostituta kurwa... no sé per què, però aquest tipus de paraules són les que s'aprenen primer quan es comença a estudiar una llengua :)

    Tinc un amic que es diu Alfons i se'n va anar a estudiar a Polònia, i de seguida es va fer famós: fins i tot li van fer una entrevista en una radio local. Pensàvem que era per la seva simpatia, que no es poca, però després vam saber que "alfons" en polonès vol dir "alcavot" o "chulo", i que als polonesos els feia molta gràcia...

    Un plaer compartir amb tu totes aquestes curiositats lingüístiques!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Exèquies laiques: el capdevilisme

¿Qué es una nación?

Barthes, el símptoma