diumenge, 13 de juny de 2010

La pilota més rodona

Per si algú encara no ho sabia, ahir va començar el Mundial de futbol a Sud-àfrica. Amb el partit entre la selecció amfitriona i la de Mèxic també va començar a rodar aquesta pilota anomenada Jabulani (la paraula significa plaer en zulu) i que els porters ja odien. Horrible, podrida, imprevisible o sobrenatural són alguns dels adjectius que ha suscitat la nova pilota entre el gremi dels porters. Els científics que l’han dissenyat es defensen i asseguren que és l’esfèrica més rodona de la història. Abans de començar cada Mundial sempre es viu la mateixa polèmica —recordo la poca gràcia que va provocar la pilota Tango a l’Argentina 78 i l’Etrusco a Itàlia 90—, però després els ídols marquen grans gols i ja està.

A mi, aquesta mena d’anècdotes m’encanten, però en el fons són un bon exemple de la histèria col·lectiva que genera un Mundial. Mai com ara no s’havia viscut una fascinació tan descomunal pel futbol. Amb el mundial a Sud-àfrica, és a dir, des d’un dels córners del món, aquest campionat serà el de la globalització. Fins i tot als Estats Units, un país profà en matèria de futbol però que s’ha classificat amb mèrit, mantenen alguna il·lusió i la revista Time ha llançat un número doble dedicat a El joc global.

Crec que era Jorge Wagensberg qui explicava que, a la selva amazònica, els gols del Brasil se celebraven amb tanta passió que provocaven un enrenou d’ocells i el cel s’enfosquia. Avui dia les dimensions d’aquest efecte papallona s’han multiplicat per tot arreu, però també hi ha qui creu que són tan sols un miratge que dissimula una crisi galopant. La situació és paradoxal: com més afició i més fitxatges milionaris hi ha, pitjor estan les estructures econòmiques que han de garantir el futur del futbol. Si volen saber més coses del tema, haurien de llegir el llibre ¡El fútbol es así!, escrit per Simon Kuper i Stefan Szymanski (Empresa Activa). Malgrat el títol tan tòpic, es tracta d’un periodista i un economista de prestigi que expliquen detalladament els secrets del mercat de clubs i tiren per terra alguns dels tòpics del futbol actual. A més de contenir molta informació, l’obra està escrita amb humor i entusiasme pel joc més bonic. Un bon llibre, doncs, per fullejar entre partit i partit, com un Alka-Seltzer de sentit comú entre tanta borratxera.

Jordi Puntí, El Periódico, 13 de juny del 2010.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir