divendres, 4 de juny de 2010

Un dels bons

Ara que s’ha elogiat tant el difunt actor Miquel Cors, sobretot com a l’Antònio Aiguader de Poble Nou, és oportuna la màxima de La Rochefoucauld: “Arròs amb conill i alabances, en vida i sense tardances”. No és ben bé de La Rochefouculd, si els sóc sincer, és meva i la vaig recollir a la Cartilla agrícola i moral per a hortolans desorientats, en versos apariats i amb molts ensenyaments útils sobre higiene i condícia, que no va obtenir gaire acceptació. Admeto que algunes màximes quedaven una mica antiquades, com ara “No s’alcança la doctrina / parlant amb la Caterina”. Tampoc no és ben bé meva, la vaig copiar de la Cartilla rural de Narcís Fages de Romà, impresa a Figueres el 1849. Sospito que ell al seu torn també devia copiar uns quants aforismes de la Cartilla de casamientos y calidades que deben tener las señoras mugeres, para desengaño de los que juzgando llevar una muger discreta, limpia y aplicada, se encuentran luego con una tonta, puerca y holgazana. És el que tenim els escriptors de cartilles, que ens copiem els uns als altres com uns desesperats.
La màxima atribuïda a La Rochefoucauld em porta al fill petit dels Aiguader, el Martí, que interpretava el jove actor Quim Gutiérrez. Jo escrivia a l’equip inicial de guió de Poble Nou i, en veure’l per primer cop, em van sorprendre aquelles ganyotes amargues, escèptiques i rabiüdes d’un adolescent incert i embullat. Però de sobte em vaig adonar que tenia davant meu l’autèntic Martí Aiguader. Des de llavors que sóc un entusiasta de Quim Gutiérrez. Dotze anys després, a AzulOscuroCasiNegro de Daniel Sánchez Arévalo, vaig confirmar els meus auguris: Gutiérrez actua des de dins, sense cartilla, respirant veritat i neguit a cada segon. Cap altre actor no encarna tan bé la incomoditat de viure. Ara roda Primos, també de Sánchez Arévalo, que espero amb impaciència. Em sabia greu deixar aquesta columna per quan es morís. Llavors els elogis es coven, com l’arròs amb conill.


Enric Gomà, Time Out, 3 de juny del 2010.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir