dimecres, 8 de setembre de 2010

Ocultisme verdader

Una vegada, en una tertúlia de ràdio, vaig proclamar que m’agradava molt el mecanisme de la càmera oculta. Al vespre vaig sentir la tertúlia per la xarxa –ho faig sovint per revisar com ha anat, detectar pauses innecessàries, comprovar que he pronunciat bé Sebastopol, etc.-. Davant la meva adhesió apassionada a la càmera oculta vaig pensar: “Què he volgut dir amb això?”. L’opinió del tertulià –jo mateix- em va intrigar com a oient i aquella nit me’n vaig anar a dormir neguitós, preocupat. Des de llavors que hi dono voltes; em distreu mentre espero el tren.
Amb el temps he arribat a la conclusió que la càmera oculta m’atreu sobretot quan revela aspectes ocults sobre corrupció política, estafa, prevaricació, suborn, malifeta o tracamanya. Una altra raó de pes és que la càmera oculta compleix els supòsits del cinema Dogma, defensat per Lars von Trier des dels anys noranta. Si vostè és tan jove que no coneix les pel·lícules Dogma, em sap greu, però no sóc capaç d’establir cap paral·lelisme raonable amb l’obra de Hannah Montana.
En tots dos casos, el rodatge és en exteriors (sovint en interiors naturals, com ara seus de partits o prostíbuls), la càmera se sostè a mà (de fet es porta amagada sota la camisa o en una bossa de mà), la pel·lícula no conté cap acció superficial (la seva acció és el suborn en ell mateix, sense assassinats sobrers), no s’hi introdueix música si no està present en l’escena (el polític pot estar sentint Isabel Pantoja mentre suborna). És veritat que no es roda en 35 mil·límetres, sinó en vídeo, però Celebració de Vinterberg (Festen, en danès) ja es va gravar en vídeo i Lars von Trier, com un pare amorós, el va perdonar.

En canvi, la càmera oculta humorística a l’estil de Just for laughs, per mi la podrien gravar a l’Afganistan o a l’Iraq, entre atemptats i segrestos. Amb una mica sort perdríem de vista aquell noi tan graciós que prepara les bromes.

Enric Gomà, Time Out, 8 de setembre del 2010.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir