Beatlemania 2.0

Aquests dies, quan un passeja per Nova York, descobreix de tant en tant a l’horitzó un anunci gegant, en blanc i negre, de quatre nois melenuts i amb pinta de músics. ¿Quin grup es pot permetre una promoció així? Si a la imatge aparegués a més una maleta de Vuitton, podrien ser U2. Si en lloc de quatre fossin una dotzena, es podria tractar d’Arcade Fire… Però no fa falta fixar-s’hi gaire per comprendre dues coses: que són els Beatles i que allà a prop hi ha una botiga d’Apple. Després d’anys de negociacions entre la poma verda de la discogràfica Apple i la poma mossegada d’Apple Computers, al novembre els discos dels Beatles van arribar per fi al catàleg d’iTunes. L’esdeveniment es difon a internet amb l’eslògan La banda que ho va canviar tot.

Encara que els Beatles es van separar fa quatre dècades, les seves cançons no han deixat mai d’escoltar-se. A més a més algun Nadal es van posar de moda com a regal de Reis. Es tractava sempre d’antologies dels seus discos, ­pretextos per vendre les millors balades, els seus números u, les seves gravacions per a la BBC. Ara la sortida dels seus àlbums ­d’estudi a iTunes va més enllà del fenomen nadalenc. Si em permeten exagerar, hauria de celebrar-se com el descobriment del mapa del genoma musical, com a mínim de la música pop tal com s’entén avui dia.

El sistema de descàrregues d’iTunes permet l’acumulació de dades i, per tant, l’anàlisi dels gustos musicals. La trajectòria dels Beatles, des del seu primer batec beat fins a les seves fantasies psicodèliques, és un viver d’estils possibles. Analitzant el que es compra a iTunes es poden entendre les tendències de l’escena actual. Els resultats són sorprenents. Així, al novembre, iTunes va vendre gairebé mig milió d’àlbums dels Beatles i més de dos milions de cançons. El seu àlbum més venut va ser Abbey Road, però ¿endevinen quina va ser la cançó més sol·licitada? Doncs Here comes the sun, de George Harrison. Al ­darrere venien Let It Be, Hey Jude, Yesterday. Grans clàssics. ­­Torneu a posar aquestes cançons al tocadiscos, compreu els àlbums si no els teniu. N’hi ha prou d’escoltar-los una altra vegada per adonar-se que, de fet, els Beatles encara són «la banda que ho segueix canviant tot».

Jordi Puntí, El Periódico, 25 de desembre del 2010.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Exèquies laiques: el capdevilisme

¿Qué es una nación?

Barthes, el símptoma