Després de les inundacions

L’octubre del 2006, quan la sèrie Los Soprano encarava l’última temporada, vaig assistir a Nova York a una xerrada pública amb el seu creador, David Chase. Durant més d’una hora, un entrevistador va provar de treure-li uns quants detalls sobre el procés de creació, les seves relacions amb la màfia italiana o la influència de Martin Scorsese. Lacònic, Chase va deixar caure un parell d’anècdotes sobre el rodatge, va elogiar els seus guionistes i va celebrar la llibertat creativa que li donava la cadena HBO. Quan va ser el torn del públic, algú va preguntar a Chase què pensava de The Wire, sèrie creada per David Simon, també a HBO. Chase va forçar un somriure paternal i va dir a mitja veu: «No està malament, aquests nois no ho fan gens malament».

Aquell dia l’entrevistador també va preguntar a Chase quins plans tenia per després de Los Soprano. La seva resposta va anar més o menys així: «M’agradaria escriure i dirigir cine, trobar una productora que em deixi controlar tot el procés... No serà fàcil». Han passat cinc anys i avui Chase continua batallant amb la seva pel·lícula. Es veu que es dirà Twylight Zones, se centrarà en una banda de rock de Nova Jersey als anys 60 i James Gandolfini serà un dels protagonistes.

L’altre dia vaig pensar en Chase després de veure un capítol de la primera temporada de Treme, sèrie que acaba de sortir en DVD. ¿Què més es pot fer després de Los Soprano? ¿I què més es pot fer després de The Wire? És probable que la resposta de David Simon fos trobar noves històries i comprometre-s’hi. Treme és el seu nou projecte i se situa a Nova Orleans, quatre mesos després que l’huracà Katrina arrasés la ciutat i arribessin les inundacions. La història es fixa en diversos personatges —un músic de jazz sense sort, una cuinera, un locutor de ràdio— i, per mitjà de les seves vides, ens trasllada un retrat crític de la ciutat i el país. És una ficció, però no estem lluny del documental: la sèrie es va filmar a Nova Orleans de debò, amb actors de la zona i amb una presència constant de la música, un dels trets d’identitat de la ciutat (Treme és el seu barri més musical). Simon ve del periodisme. El registre documental ja es percebia en l’enfocament que tenia The Wire respecte de la ciutat de Baltimore. Amb Treme, aquell noi que «no ho fa gens malament» segueix confiant en el poder de la tele ben feta.

Jordi Puntí, El Periódico, 18 de juny del 2011.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Exèquies laiques: el capdevilisme

¿Qué es una nación?

Barthes, el símptoma