dissabte, 21 de gener de 2012

Psoes?

 Ja ho saben, Carme Chacón opta a liderar el PSOE. Dissabte ho va proclamar oficialment des d’Almeria, i concretament des de la vila natal de son pare Baltasar: Olula del Río. Sentint els seus visques a Olula vaig veure la llum sobre l’origen etimològic d’un dels galimaties més emblemàtics de la història del rock: el mític Be-Bop-A-Lula de Gene Vincent and His Blue Caps. Després, en ple arravatament etimologista, vaig obrir el diccionari per la P i hi vaig trobar la paraula psoes. Acabat en s, com si fos un PSOE plural: psoes. El DIEC en diu: “Múscul parió situat en part a l’abdomen i en part a la cuixa”. Fa pensar en la pugna entre Rubalcaba i Chacón, i no pas per la contraposició entre abdomen i cuixa, que tots dos candidats en tenen, sinó per la qüestió muscular. El terme prové del mot grec psóa, que designa el múscul lumbar o, més col·loquialment, el llom. El DGLC també en recull dues variants: el psoes ilíac i el psoes menor (“múscul molt prim, situat davant el psoes ilíac”). No em facin dir perquè, però de sobte em sembla evident que Rubalcaba és el més ilíac dels dos, i més per l’accepció troiana del terme ilíac que no pas per les qüestions pèlviques derivades del seu còccix. Per tant, em temo que a Chacon li tocarà representar un paper menor. 


Màrius Serra. El Punt-Avui. Suplement Cultura. Dijous, 12 de gener de 2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir