dissabte, 7 abril de 2012

Zàping?

 Zàping era un dels termes nous que sortia a l’anunci de la segona edició del DIEC. La definició, compartida amb el DGLC, diu: “Acció de passar ràpidament d’un canal a un altre de televisió amb el comandament a distància”. Fa gràcia el ràpidament, perquè no se m’acut com es deu poder passar d’un canal a un altre a poc a poc. Suposo que el lexicògraf que ho va redactar pensava en reiteració, més que no pas en rapidesa. L’exemple que n’il·lustra l’ús és: “Fa zàping quan comencen els anuncis”. Zàping és un anglicisme que prové del verb to zapp (anar com un llamp, i aquest llamp potser permet traçar l’origen d’aquell ràpidament). La qüestió és que tan novíssima entrada ja ha començat a envellir i ara es busca nova definició (o mot) per designar el zàping digital, que no és ben bé el mateix que canviar de canal, sinó que implica clicar les creuetes que permeten anar al contingut (tot saltant-se l’anunci) o tancar pop-ups, bàners i altra parafernàlia. El creixent consum de televisió a la carta, barrejat amb els diaris digitals, crea noves formes de publicitat. Val a dir que el bàner ja és present al DGLC però no encara al DIEC, el qual es limita a recollir l’homògraf prohibicionista baner: “Encarregat de fer complir els bans”. Fem-ne un bàner?

Màrius Serra. Motacions a El Punt-Avui del dijous 5 d'abril de 2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir