Fer un "nompa"

Ningú vol pagar peatges. Ara bé, entre els ciutadans que contribuïm a la Hisenda espanyola n’hi ha uns quants que ni en paguen ni n’han pagat mai (a 300 km a la rodona de Madrid no coneixen ni el concepte) i d’altres que ens n’hem fet tips. L’Espanya monolingüe gairebé no en paga. Entre els promotors de l’actual boicot als peatges circula un video amb estètica retrodigital que compara el cost en peatges de fer trajectes com València-Burgos (2,55 €), Burgos-Badajoz (gratis) o Badajoz-Alacant (gratis) amb Alacant-Barcelona (49,40 €). Un fet diferencial tan incontestable que ni els més ferms partidaris de la unitat cafetaire d’Espanya no el poden justificar. Per això el moviment d’insubmissió #novullpagar troba un terreny tan abonat. La història va començar amb un video de Josep Casadellà a Youtube que semblava anecdòtic. Però d’altres el van imitar i va començar a córrer la brama de que es podia fer “i no passava res”. Algunes figures públiques com l’actor Toni Albà s’han prestat a deixar-se filmar fent un #novullpagar, allò que en diem un simpa en castellà quan algú fuig d’un bar sense abonar les copes i que ara podríem traslladar al català dient que fem un nompa, contracció de “no em passa pels pebrots de pagar més peatges”. 

Quan la cosa ha pres una mica de volada els dirigents d’ERC s’hi han afegit amb pancarta inclosa i els de Solidaritat han anunciat que oferiran cobertura jurídica als insubmissos. Divendres, el peatge de l’autopista de Manresa es va col·lapsar en plena operació sortida d’aquest pont que avui culmina. Què passarà aquesta tarda? La suma dels controls policials pel tancament temporal de l’espai Schengen i els partidaris del #novullpagar fa pensar en una tarda ideal per llegir “La autopista del Sur”, aquell conte de Cortázar que narra la vida en una caravana a l’autopista durant setmanes. Potser per això el Govern va anunciar el dissabte que es podrien aplicar sancions de fins a 100 euros, tot invocant una llei de 1972 per atorgar autoritat temporal els cobradors. Malgrat tot, no està gens clar que saltar-se un peatge sigui res més que un conflicte entre una empresa i un client. El seu semàfor vermell no governa cap cruïlla. Menys encara que el d’un aparcament privat. Saltar-se’l, ¿implica cap infracció de trànsit? L’arquitecte Antoni Duran, de 69 anys i amb despatx a Barcelona, opina que no. De fet, ha declarat a Vilaweb que ell va deixar de pagar els peatges l’any 1990, primer només quan l’autopista estava col·lapsada i des de fa deu anys sempre. Aquest pioner ha usat tota mena d’estratègies per fer el nompa, sense haver estat mai sancionat. Diu que ara els passa amorrat al cul del cotxe del davant.

Màrius Serra. La Vanguardia. Rum rum del dimarts 1 de maig de 2012

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Exèquies laiques: el capdevilisme

¿Qué es una nación?

Barthes, el símptoma