Suport espiritual

Detecto amb interès l'augment espectacular d'espais en els quals algú fa publicitat de la possibilitat de fer-ne. No només són tanques publicitàries sense anunciant, que aprofiten per anunciar la manera de contactar-hi per omplir-les amb un anunci. D'altres espais també reclamen la possibilitat d'actuar com a reclam. Veus passar un bus urbà amb un anunci enorme al llom: “en aquest espai podria posar la seva publicitat”. Un anunci sobre la manca d'anuncis, vaja, que recorda aquells bells cartells que destaquen en una paret llisa amb el seu xocant “Prohibit afixar cartells”. Encara amb l'anunci del bus al cap entres en una zona comercial i un plafó pampallugueja: “Anunciï's aquí. 400 €           3 setmanes (i 2 més de franc)”. Penses que és una manera ben idiota de dir que 5 setmanes costen 400 euros i te'n vas al lavabo a comprovar la teva liquiditat. Just a l'alçada dels ulls, una mica més amunt d'on llegiries Roca i una mica més avall d'on miraries mentre te l'espolses, hi diu: “Aquí podria posar la seva publicitat”. Carai. La publicitat de la publicitat possible és un símptoma més de l'actual manca d'alegria financera. 

Cada cop més a l'aguait, topes amb una modalitat de correu comercial fascinant. No saps com dir-ne, però és un rectangle de cartonet amb un forat circular a la part superior perquè els repartidors puguin fixar-lo al puny d'una moto. És la variant motociclista del fulletó que et trobes sota els neteja-parabrises del cotxe, però com que penja com una fulla de ficus esgrogeïda fa més patxoca. Ets a la plaça de la Revolució de Gràcia i veus un munt de motos amb un fulletó groc enastat al puny lliure del manillar. T'hi acostes i n'arreplegues un. Diu “Avís”, però no és cap nova ordenança municipal ni cap advertiment d'obres o poda d'arbres. El signa l'Arxiprestat de Gràcia. Hi ha un logo amb la Sagrada Familia i un eslògan, tot en majúscules: “No deixi de visitar la seva parròquia per aquets (sic) motius”. I sota, cinc motius amb una casella al davant, com si calgués marcar-la amb una creu a la manera de la declaració de Renda, i una sisena casella en blanc amb una línia puntejada al costat, per escriure-hi un motiu diferent. Tota una campanya de captació de clientela que acaba amb la data (dijous dia 7 de juny) i l'horari (de 9 h. a 21 h.) de portes obertes. Els cinc motius explícits són: a) Déu t'espera, b) Un moment de Silenci, c) Fer una estona d'oració, d) Adorar l'Eucaristia, e) Parlar amb un capellà. I després hi ha el sisè, en blanc. Tenint en compte el debat sobre l'IBI eclesiàstic i l'actual situació financera, potser aquesta campanya gracienca ve a dir que, més enllà de donar ajuts materials, l'especialitat de la casa és una altra.

Màrius Serra. Rum-rum a La Vanguardia el dilluns 18 de juny de 2012 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Exèquies laiques: el capdevilisme

¿Qué es una nación?

Barthes, el símptoma