dilluns, 29 d’octubre de 2012

Xapar o no xapar

Xapar és un verb conflictiu, que indueix a equívocs i rectificacions, com la dels col·leccionistes de plaques de cava (que encara tenen webs com xapes.net
). En català xapar vol dir esberlar. Per exemple, xapem els ametllons per poder-ne treure les ametlles. Ara bé, en el seu sentit més habitual, una xapa és una planxa, una làmina prima, amb la qual es pot folrar una superfície i una xaperia (o xapada) és un ornament fet amb xapes. Molts parlants, influïts pel castellà, diuen que xapen quan tanquen un establiment i en realitat no tenen cap intenció de folrar-lo amb xapes. Els diccionaris també recullen un ús argòtic segons el qual una xapa és un servei sexual, concretament un coit homosexual. Tot i això, els lexicògrafs encara no han fixat la denominació del professional que es dedica a fer xapes (xaper? xapista?). En canvi, el terme castellà chapista sovint s'imposa per designar, també en català, el mecànic planxista que ens repara els bonys que infligim a la planxa del cotxe.  
José María Aznar té vocació de pilot. Una de les herències del seu pilotatge per la ruta centralitzadora és que tots els automòbils matriculats a Espanya llueixen la mateixa mena de matrícula. Aznar va parlar de xapes (“yo no juego a las chapas”, en referència al joc infantil amb taps d'ampolla, no pas als serveis sexuals) quan va canviar el sistema de matriculació, fins llavors de codi provincial, i es va encarregar d'uniformitzar-les amb la combinació de quatre xifres i tres lletres que ja ha arribat a HMH. Com sempre predica el seu partit, Aznar es va ocupar de les coses que més interessen la gent. Abans, els seus assessors faesistes van aconsellar-li d'eliminar les vocals per evitar les lectures d'algunes xapes: CUL, CAP, CUC, COP... Aquesta estratègia no els va permetre esquivar CDC però els permet esquivar MAS. En canvi, aviat hauran d'entomar vehicles espanyols del KKK (Ku Klux Klan) i del KGB (Komitet Gosudárstvennoi Bezopásnosti). En arribats a aquest punt d'absurditat faesista, he de confessar que en el tour d'entrevistes en profunditat que el president Mas ha concedit a diversos mitjans de comunicació he trobat a faltar que algun professional incisiu (Barbeta, Bosch, Cuní, Évole) li fes la pregunta que tots els catalans estem desitjant conèixer: com seran les matrícules dels cotxes de la Catalunya independent? Admetran vocals a diferència de les espanyoles? Portaran un codi que en permetrà distingir la comarca de matriculació o seran totes de circumscripció única? I, sobretot, ¿què passarà amb les matrícules que ja circulen amb les tres lletres i quatre xifres? Xapar o no xapar, heus aquí el dilema.

Màrius Serra. La Vanguardia. Rum-rum del dilluns 29 d'octubre de 2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir