dissabte, 3 de novembre de 2012

Les rosses de Hitchcock

Alfred Hitchcock i el seu cinema tornen a estar de moda, i jo ho celebro perquè és un dels meus directors preferits. De fet, si no resultés massa tòpic, podríem dir que mai no ha perdut presència ni ha deixat d’estar de moda. Hi ha pocs cineastes que es mantinguin tan vius en l’imaginari col·lectiu: tothom té una pel·lícula preferida de Hitchcock, tothom recorda aquella escena que li va posar els pèls de punta. El que està d’actualitat és més aviat el seu caràcter, el seu gust per fer patir l’espectador i sobretot la relació que tenia amb les seves actrius —“les grans rosses”, que en deia l’escriptor Jean Echenoz.

Aquesta actualitat es viu en diversos fronts. Fa dues setmanes, el canal HBO va estrenar als Estats Units The girl, un telefilm que descriu el tracte obsessiu que el director va tenir amb Tippi Hedren durant el rodatge d’Els ocells i després de Marnie. Eren els anys seixanta, Tippi Hedren era una model de 23 anys, inexperta, i Hitchcock sublimava l’atracció sexual que sentia per ella tot maltractant-la. Li feia repetir les escenes un cop i un altre, per vici; en el rodatge d’Els ocells, va deixar que l’ataquessin de debò per donar més realisme al film. En el telefilm de HBO, l’actriu novella és interpretada per Sienna Miller. L’actor que fa de Hitchcock és Toby Jones, un camaleó convincent que ja vam veure posant-se en la pell de Truman Capote (s’hi assemblava més, la veritat).

Dies enrere també es va presentar una producció similar, però més ambiciosa: Hitchcock, un llargmetratge de Sacha Gervasi que s’estrenarà aviat als Estats Units, amb un ull posat als Oscar. (A Espanya, ai las, no arribarà fins al febrer, això si aleshores encara queden sales obertes.) En aquest cas és Anthony Hopkins qui interpreta al director, un Hitchcock més rodanxó i sorneguer. Pel que deixa entreveure el tràiler, la pel·lícula se centra en el rodatge de Psicosi i la relació del director amb la seva dona Alma, que influïa molt en els seus criteris a l’hora de dirigir les actrius. Helen Mirren intepreta el paper de la dona i Scarlett Johansson —una altra gran rossa hitckcockiana— es posa a la pell de Janet Leigh.

L’interès per Hitch també va rebre fa poc la benedicció dels crítics de cinema. Cada deu anys, la revista britànica Sight & Sound —la bíblia, representa— fa una enquesta entre un munt de crítics perquè triïn els millors films de la història. Aquest estiu tornava a tocar i la sorpresa és que va quedar primera Vértigo, un dels films més emblemàtics i pertorbadors de Hitchcock. Feia 50 anys ni més ni menys que sempre guanyava Ciutadà Kane, el clàssic d’Orson Welles que surt a totes les llistes... Només per aquest canvi alliberador, ja val la pena que ara ens recordem de Hitchcock.

Jordi Puntí, El Periódico, 3 de novembre del 2012.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir