dilluns, 25 de febrer de 2013

Jugar-s'hi la vida

El cap de setmana del 9 i 10 de març se celebrarà a Mataró el 5è Campionat Mundial de Scrabble en Català. El certamen, organitzat per la Unió Faristolaire, avança així amb pas ferm cap a la primera dècada d'història. És un campionat biennal (no pas bianual). El primer es va celebrar el 2005 a Viladecavalls i posteriorment va passar durant dues edicions per la Fira Jugar x Jugar de Granollers i aquesta serà la segona edició que se celebra a Mataró, amb suport municipal i la col·laboració de la secció maresmenca d'Òmnium. Competiran al voltant de 60 participants de diversos clubs que hi juguen habitualment (Barcelona, Manresa, El Prat, Eivissa, Molins, Matadepera) i el sistema de competició té un nom que remet directament a la pastisseria: suís. Els jugadors d'Scrabble han adoptat aquest sistema de competició prenent els campionats d'Escacs de model i adaptant-lo a les circumstàncies a aquest clàssic dels joc de lletres. Com no podia ser altrament, tractant-se d'un mundial, són vàlides totes les flexions verbals de les diverses variants del català, tal com les estableix el Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans. Jugo, jugue i jug, juguem i jugam, juguéssim i jugàssem... Un festival per als verbívors, vaja.

Ja fa un parell d'anys que múltiples ocupacions m'han obligat a retirar-me del Scrabble, però durant anys  vaig practicar setmanalment aquest joc tan addictiu al bar Queimada. Diria que vaig participar a tres dels quatre primers mundials i un cop fins i tot vaig arribar a la final, en la qual vaig caure (amb honor, crec recordar) davant del tècnic de TV3 Joan Ramon Manchado. Els dos grans dominadors de la competició són Manchado i el crucigramista Miquel Sesé, amb dos mundials cadascun, de manera que aquesta cinquena edició podria ser la del desempat. He viscut moments molt intensos i com qualsevol jugador tinc records selectius de les grans victòries o les paraules que més punts m'han donat (toquejaré en nònuple, per exemple). Però ara que jo ja no estic en actiu prefereixo recordar una jugada espectacular d'un dels dos bicampions mundials. Era l'última ronda i tenia al faristol aquestes lletres: U, L, I, V, E, R, * (escarràs, fitxa blanca que serveix per a qualsevol lletra). En un extrem del tauler hi havia una J que permetia rematar un triple en vertical. El bicampió va començar a col·locar les lletres en aquest ordre per completar la planta herbàcia: J, U, L, I, V, E, R, *. I quan va haver posat la blanca el rival li va demanar: “Julivert amb T final o juliverd amb D?” El vam veure empassar saliva i pronunciar una interdental amb un filet de veu. Ell la va encertar. Quina lletra hauríeu posat vosaltres?

Màrius Serra. La Vanguardia. Rum-rum, 25/2/13

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir