dimarts, 24 de desembre de 2013

L'engany de Facebook

La tensió entre l'essència i l'aparença constitueix la condició humana. Els culturistes exerciten la musculatura obsessivament i les models llueixen nous modelets cada cinc minuts. En l'era digital, la vestimenta es projecta en una audiometria personalitzada: tenir molts seguidors a Instagram, Twitter o Facebook augmenta la força de l'interfecte. Però ja se sap que no tota protuberància és musculatura. També hi ha muscleres o farcits de cotó per ressaltar unes formes inexistents. Ho acabo de comprovar de manera fefaent. Fa un any que vaig concebre dues pàgines de Facebook sobre joc verbal: una en català i l'altra en castellà. Són pàgines que fomenten la participació que permet el mur de Facebook, perquè hi proposem un enigma diari i altra mena de reptes verbals com els que contenen els dos jocs de taula que fins ara hem creat amb l'Oriol Comas. Pura interacció. La pàgina de la comunitat en llengua catalana es diu Verbaliajocs i té 1971 seguidors, alguns dels quals participen cada dia responent els enigmàrius i creant-ne de nous. La comunitat en castellà, que es diu Verbaliajuegos, tenia fins fa pocs dies 902 seguidors. Tot i que suscita tanta participació com la catalana, si no més, l'audiència ha crescut menys. Com que Facebook ofereix la possibilitat de promoure la teva pàgina, fa quinze dies vam decidir invertir uns diners per mirar d'augmentar el coneixement dels nostres jocs entre l'extensa comunitat d'usuaris de la llengua castellana. Facebook factura segons el nombre de seguidors que pitgen el botó M'agrada, amb un màxim de despesa diària prefixada. Les xifres de la campanya que vam decidir contractar són modestes, clares i rodones: 10 dòlars al dia durant 10 dies. La campanya ha estat impecable. Cèntim a cèntim i clic a clic hem anat veient com els 100 dòlars fruitaven en nous seguidors que clicaven el botó Me gusta de Verbaliajuegos. 101 al dia, com els dàlmates. En 10 dies, els seguidors de la pàgina han passat de 902 a 1912. Al canvi, 100 dòlars per 1010 seguidors.
I tanmateix, aquest sobtat augment muscular no ha repercutit gens en l'activitat desplegada. Cap del miler de nous verbívors inscrits per la publicitat de Facebook no ha dit ni piu. Ni ha intentat resoldre el crucigramàrius del dia, ni la proposta múltiple dels dimecres ni la palabra cifrada dels divendres. Cap senyal de vida. Zero. Tots els missatges de la pàgina han continuat essent dels mateixos verbívors proactius. Pot ser que els nous inscrits trobin difícils els enigmes, però resulta molt sospitós que ni piulin per dir-ho. Zero sobre mil deu és una mitjana devastadora. Una xifra que fa canviar C per K. De Facebook a Fakebook.

Màrius Serra. La Vanguardia. Rum-rum 24/12/13

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir