dissabte, 22 de febrer de 2014

Dammpartament de Cultura

Un anunci de cervesa ens convida a consumir cultura


Sé la raó de l'idil·li entre els sectors de la cultura i la cervesa. Mentre veia per internet l'espot que Estrella Damm estrena demà a les televisions m'he fixat en un detall que figura a l'etiqueta posterior de l'ampolla. Els artistes que hi surten segur que també s'hi han fixat, perquè tal com van les coses qualsevol detall pot ser crucial per a la viabilitat d'un projecte creatiu. L'espot encadenat que acaba a Tarragona és com un d'aquells poemes que els antics romans anomenaven centons, confegits amb frases, hemistiquis o versos sencers de poetes célebres. Aquí el centó es forma amb els micromissatges encadenats d'artistes de disciplines ben variades que ens proposen entrenar l'ànima des dels escenaris reals de les seves obres. És tanta la diversitat encadenada a l’espot que tothom  troba un estímul per aixecar el cul del sofà. Així és l'oferta cultural de les nostres viles i ciutats. Variada i estimulant. Així hauria de continuar sent, malgrat els bastons a les rodes de la producció cultural, un dels quals rima amb alternativa, deriva, lavativa, saliva i 21%. 
 
Fer la cerveseta sempre ha estat sinònim de conversa, i la cultura és això. Però fins fa ben poc no les associàvem gaire. La cosa va començar a canviar quan les cerveseres van apostar pels festivals de música fins al punt d'esdevenir agents imprescindibles de la programació. Ara la proposta centònica del Dammpartament de Cultura estén l'abast a altres propostes artístiques. Lector voraç com sóc, he trobat un dels motius d'aquest idil·li entre el sector de la cultura i la cervesa. La raó d'aquest maridatge, que dirien els del vi i el cava, està escrita molt clarament a l'etiqueta posterior de qualsevol Estrella Damm: 5,4% vol. Com és lògic el fabricant es refereix al volum d'alcohol de la cervesa, però el sector de la cultura en pes no hi pot deixar de llegir un desig de rebaixa del famós 21% d'Iva que tant hipoteca la seva viabilitat. Per això, qualsevol dels entrenadors de l'ànima que surten a l'anunci fa un glop del 5,4% i, esclar, el vol adoptar en comptes del 21%. No pot deixar de pensar que si les condicions per a la producció cultural fossin més avantatjoses tothom podria entrenar millor l'ànima. Brindem per això amb un palíndrom de l'autor argentí Juan Filloy: Arriba la birra!

Màrius Serra. La Vanguardia. Vivir. 22/2/14

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir