Mot i Litterarum

Avui, a Girona, acaba la primera part del Festival Mot amb un espectacle de carrer de literatura fantàstica per a nens (El somni d'Alícia), un vermut literari amb autors que llegeixen, una conferència d'Ignacio Padilla sobre el somni de la vida artificial al cinema o la literatura i un altre espectacle nocturn (Un cavall màgic recorre Girona). Després de la cesura dominical, dilluns engega el segon hemistiqui al Teatre Principal d'Olot amb una conversa entre Jacobo Siruela i David Roas. El Mot és un festival de nova creació centrat en la literatura fantàstica que combina conferències, xerrades, lectures, projeccions i espectacles, en català i en castellà. Afortunadament, només hi ha programada una taula rodona, que és la lepra dialèctica que ha contaminat ràdios i televisions de tertulianitis crònica. Durant anys, sobretot a València, vaig formar part de l'organització de jornades literàries basades en prolixes taules rodones amb ponents i moderadors. Vaig arribar a la ferma conclusió que la millor manera perquè un jove avorreixi la lectura és fer-li empassar una taula rodona. Per això ara em congratula veure que són un fenomen residual, i que els festivals literaris contenen una major diversitat de formats. A banda de conferenciants tan solvents com Albert Sánchez Piñol, Cristina Fernández Cubas o Fernando Iwasaki, els assistents han pogut seguir lectures, narracions orals o projeccions com la de les bèsties fantàstiques del Beatus de Girona a la façana del Centre Cultural la Mercè.
 
És veritat que l'etiqueta del fantàstic resulta fàcil de traslladar a una cultura iconogràfica, però també ho és que els gestors culturals que articulen actes literaris han ampliat el repertori de propostes per la via d'explorar les fronteres amb altres llenguatges i defugir l'onanisme retòric. Aquesta és també la filosofia del Festival Litterarum, una fira d'espectacles expressats des de qualsevol llenguatge i disciplina artística sempre que tinguin com a eix central una font literària catalana. La iniciativa, sorgida al voltant de la Fira del Llibre Ebrenc que se celebra des de fa una dècada a Móra d'Ebre (enguany del 30/5 a 1/6), s'estén tot l'any arreu del país promovent recitals, concerts, lectures o treballs audiovisuals que parteixin d'una obra literària. Des dels concerts que fa Judit Neddermann sobre els contes de Pere Calders musicats al disc Cançons de la veritat oculta fins a la projecció del curtmetratge que Manuel Raga ha fet del conte de Mercè Rodoreda “La gallina”, del recull La meva Cristina i altres contes, finalista dels Gaudí i nominat als Goya.

Ara que s'acosta Sant Jordi cada tarda hi ha un munt de presentacions de llibres. La majoria de les vegades són cerimònies insulses compostes de presentació formal, llepada dialèctica variable i desenllaç d'agraïments a canvi de signatures. Comença a ser hora que la gent tingui ganes de pagar per anar a un festival literari.

Màrius Serra. La Vanguardia. Columna a Cultura 5/4/14

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Exèquies laiques: el capdevilisme

¿Qué es una nación?

Barthes, el símptoma