Ampolla publicitària

       A Newfoundland, que és el nom oficial de l’illa canadenca de Terranova, hi ha una fàbrica de cervesa anomenada Quidi Vidi que els locals consumeixen amb avidesa. El llatinisme prové del nom d’un llac que hi ha a la capital, Saint John’s, i les hipòtesis etimològiques omplirien tres columnes com aquesta. Els productors de la popular marca Quidi Vidi fabriquen sis menes de cervesa, entre les quals la més consumida és la Iceberg, de preciosa ampolla blava i fabricada amb aigua pura extreta dels milers d’icebergs que cada primavera circulen, procedents de Groenlàndia, per la costa nord de l’illa, a tocar de Labrador. De les sis varietats, la que els va costar més d’introduir va ser l’anomenada Eric’s Red Cream Ale, en relació a Eric el Roig, el primer víking que va arribar, en ple segle X, a aquest racó septentrional del continent americà. El nom sembla prou bo, perquè els terranovesos sovint presumeixen del seu passat víking, però no va funcionar gens perquè molts clients la compraven pensant-se que seria una cervesa roja, com la Irish Red Ale, i en realitat era rossa, d’un color entre el castany clar i el groc d’or. Pocs mesos després del llançament ja van eliminar el sobrenom cromàtic del víking, tot mantenint-ne el nom de pila, però l’embolic va persistir. Els va caldre una campanya de comunicació per aconseguir col·locar-la al mercat local. Corria l’any 2004. Expliquen que primer van pensar en un anunci estiuenc amb jovenetes en biquini i joves musculats ensenyant pell bruna i prenent cervesa clara Eric’s, però a Terranova és més fàcil veure un iceberg que no pas un biquini, fins i tot en ple mes d’agost.

       El tomb el va aconseguir un reputat professor de la universitat de Saint John’s. D’edat avançada, barbut, amb ulleres i d’aspecte poc glamurós. L’home era amic dels fabricants (o almenys així és com ho expliquen a la fàbrica Quidi Vidi) i es va deixar fotografiar en calçotets i samarreta imperi amb una ampolla d’Eric’s a la mà, a l’altura de la panxa, i la recomanació d’un consum moderat. És una foto impactant, entre altres coses perquè a molt poca distància de l’ampolla, el professor exhibeix una erecció més que perceptible sota uns bòxers clars que no la dissimulen gota. L’èxit va ser instantani. Com era d’esperar l’anunci va revolucionar la comunitat universitària, i els estudiants van empaperar-ho tot amb còpies de l’anunci. Però també les senyores d’una certa edat van començar a comprar massivament cervesa Eric’s al supermercat, com qui compra viagra. La reacció de la cervesera va ser sublim. El mateix cartell amb un altre rètol: “Resultsmay vary”.
Màrius Serra. La Vanguardia. Rum-rum 1/9/15




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Exèquies laiques: el capdevilisme

¿Qué es una nación?

Barthes, el símptoma