dimarts, 26 d’abril de 2016

Es diu cinc per cent



Les llistes dels llibres més venuts per Sant Jordi ocupen força espai als mitjans de comunicació. El Gremi de Llibreters en divulga una primera versió el mateix 23 que inclou les vendes en llibreria i, pocs dies després, les complementa amb les vendes de les parades. Més enllà d’alguna dissensió puntual sobre l’adscripció d’un llibre a la categoria de ficció o no ficció, cal remarcar que el Gremi actua amb professionalitat i transparència. En canvi, caldria revisar el tractament que els mitjans de comunicació fem sobre la informació subministrada. Els rànquings dels llibres més venuts són presentats en el mateix format que les audiències televisives o radiofòniques. Quan es divulguen els resultats d’una onada de l’EGM (Estudi General de Mitjans), els diaris se’n fan ressò amb una llista semblant, però l’analogia presenta un problema que, des del meu punt de vista, la invalida. Segons les dades de l’últim EGM, les audiències dels tres primers classificats en la franja de ràdio matinal a Catalunya —Basté, Terribas i Bueno-Nierga— congreguen a gairebé el 80% de la gent que escolta la ràdio a aquelles hores. El tractament periodístic que reben aquestes dades em sembla raonable.
       Vaig demanar al president del Gremi de Llibreters, el manresà Antoni Daura, quin percentatge de la venda total de llibres representen els vint títols més venuts per Sant Jordi, repartits en quatre rànquings de cinc segons siguin de ficció o no ficció i en català o castellà. El percentatge que em va respondre suscita aquest article. Em va sorprendre tant que vaig demanar si ho sabien a diversos periodistes i ningú no el va endevinar ni de lluny. La majoria no baixaven del 50%. Qui s’hi va acostar més va ser Sergi Pàmies, home ben informat i gens susceptible d’entusiasmes desmesurats, que va aventurar un 40%. La realitat és que els vint llibres més venuts en el Sant Jordi de l’any passat no van representar ni un 5% de les vendes del dia. Des d’un punt de vista periodístic, no sembla rigorós informar-ne igual com es fa amb els programes que representen el 80% del consum radiofònic. Daura em va dir que el Gremi ja donava la dada, però que no interessa els mitjans. Valoro molt que la meva última novel·la figuri entre els cinc llibres de ficció en català més venuts per Sant Jordi, al costat de les d’Amela, Moliner, Hawkins i Puig. Si escric és perquè vull que em llegeixin i em sento molt feliç de formar part d’aquest 5%. Però crec que ens cal canviar el tractament periodístic que fem d’aquests rànquings, compensant el pes del podi del 5% amb altres dades sobre el 95% restant de la venda. Al capdavall, Sant Jordi és la diada de la diversitat.


Màrius Serra. La Vanguardia. Rum-rum 26/4/16

1 comentari:

  1. Comentari que honora Màrius Serra, que ve a resultar afavorit en la presència en els mitjans. ja veiem que no tant en la venda. Però és que he sentit alguns afavorits que encara es queixen de no tenir prou part del pastís per culpa de la multiplicació de llibres editats i d'editorials que s'hi dediquen. Sens dubte, preferirien un panorama més proper al dels mitjans radiofònics -no parlem ja de la tele!- on uns pocs es reparteixen l'audiència, i només deixen un petit marge a mitjans locals. El problema del tractament, en els mitjans, no és només que no reflecteixi la diversitat, sinó que hi lluita en contra retroalimentant el que algunes poques editorial impulsen,amb una inversió publicitària desmesurada que en absolut està d'acord amb superiors mèrits literaris dels triats.

    ResponElimina

Entradas populares

Compartir