dimarts, 15 de novembre de 2016

Jo em vaig inventar Spotify

A vegades, tot fent un brindis al sol, em dic que jo em vaig inventar això de Spotify. O l’iTunes, ja que hi som. En el fons les idees hi eren en potència, a punt per fer-se realitat, i només em faltaven els diners. Suposo que li passa a molta gent que, com jo, d’adolescent escoltava cançons i prou. Els àlbums, com aquell qui diu, ni existien. Com a màxim els singles. El meu Spotify de bricolatge consistia a escoltar els meus programes preferits a la ràdio i gravar amb un radiocasset les cançons que m’agradaven. Maleïa els locutors que parlaven per sobre de la música, perquè m’obligaven a tallar l’inici i el final, i de mica en mica omplia cintes igual que avui dia es fan playlists. Potser per això els meus primers cassets comprats van ser els recopilatoris “anunciats a TV”, llistes d’èxits amb títols grandiloqüents com ara Gigantísimo, Boom o Rockalipsis —una raresa eclèctica, per cert, que reunia cançons de The Buggles, Bob Marley, Blondie i J.J. Cale.

Els elapés, com deia, van venir més tard, quan el gust es refinava i et calia saber més coses d’aquella veu, d’aquella guitarra, del món que intuïes a les lletres. Prolongar l’estat d’ànim, vaja. Però és l’afició a les cançons úniques el que em va modelar el gust musical. Peregrinacions a la botiga de discos de l’Agustí, El Mallot de la Margot, amb un paperet on havia apuntat corrents el nom d’un grup, un títol en un anglès macarrònic. Et compraves el disc sencer per una única cançó, i podien passar dues coses: que no escoltessis mai més les altres, és a dir que llençaves els diners, o que de sobte hi descobrissis tot un univers, com si la cançó d’èxit fos tan sols la punta d’un iceberg on et podies quedar a viure. Exemple del primer cas: Guadalcanal Diary, s aprenents de R.E.M. que no va superar la prova. Exemple del segon cas: Felt i el seu Crystal Ball, que em va obrir un passadís secret al pop britànic. Em pregunto com s’ho fan ara els joves que comencen a escoltar música. Amb Shazam i Spotify i els mòbils i el supoirt digital tot és molt més fàcil, no hi ha sorpreses ni misteris, però també és tot més superficial i volàtil. Ho dic sense nostàlgia, només per raons pràctiques: si teniu fills adolescents, no perdeu el temps i regaleu-los un tocadiscos i accés a la vostra col·lecció sagrada de vinils.

Jordi Puntí, El Periódico, 5 de novembre del 2016.

1 comentari:

  1. eToro is the ultimate forex trading platform for beginning and advanced traders.

    ResponElimina

Entradas populares

Compartir