dimarts, 27 de desembre de 2016

Dia D del fortunyisme

Cada vint-i-vuit de desembre reapareix un debat interessant. No parlo de l’obsolescència de les notícies falses en l’era de la postveritat ni tampoc del grau de cunyadisme que representa penjar una llufa al proïsme. Parlo de la possibilitat o no d’acabar el crucigrama del meu veí Fortuny. Perquè Jordi Fortuny, des de fa anys, ha establert la tradició que el seu crucigrama de demà, dia dels Sants Innocents, sigui dificilíssim. No impossible, però molt complicat de resoldre. El grau de dificultat de qualsevol enigma és sempre molt subjectiu. Òbviament, depén de la familiaritat amb l’enigmista i de l’expertesa de l’enigmòfil. De vegades m’ha passat de seure al metro o en un bar i contemplar esparverat com, al meu costat, algú resolia els meus mots encreuats en menys de la meitat del temps que m’havia costat elaborar-los. Els aficionats als meus encreuats i enigmàrius em coneixen més que el meu psicòleg. De fet, gràcies a ells m’estalvio d’anar a cap psicòleg. Als aficionats a resoldre el crucigrama d’en Fortuny els deu passar el contrari. Cada vint-i-vuit de desembre es veuen temptats de demanar hora al psicòleg perquè la graella fortuniana els fa perdre la xaveta. Per això, alguns dels afectats han decidit constituir-se en plataforma col·laborativa i intenten resoldre’l junts. No és pas la primera vegada. Fa quatre anys que publiquen la seva iniciativa en un blog. De fet, els seus impulsors es van personar a la Casa del Llibre aquest estiu, durant la presentació que Ara Llibres va organitzar de l’últim llibre d’en Fortuny Àcid irònic (que és anagrama de diccionari). El nucli fundacional de la plataforma, el Josep i l’Anna de Cerdanyola, han enviat una circular que diu: “Un any més intentarem resoldre l’encreuat del 28 de desembre del mestre Fortuny. Com sempre, sembla impossible. Ho aconseguirem? Tenim tot el dia 28 per treballar-hi i al vespre cap allà les 19:30 ens veiem com sempre al bar Grau (Sant Ramon, 180, Cerdanyola del Vallès). Bones festes, salut i alegria”.

       Les hores prèvies a la cerveseta celebratòria es diluciden al blog anual fortunians.blogspot.com.es. Hi pengen el crucigrama del 28D i intenten resoldre’l col·laborativament. Després de dos anys d’intents vans, des de 2013 que se’n surten. Confiem que demà tornin a brindar per l’èxit al bar cerdanyolenc sinònim d’experiència (de 4 lletres). En tot cas, enguany em plau afegir-me a la diada i també he preparat per a demà uns mots encreuats (només) una miiica més difícils que d’habitud. Comencen així: “Horitzontals 1: “Grava matxucada com la que et caldrà picar per resoldre l’encreuat d’avui, dia dels innocents, en homenatge al meu company Fortuny (de 4 lletres)”. Bona diada al fortunyisme.

Màrius Serra. La Vanguardia. 27/12/16

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entradas populares

Compartir